De top 4 steengoede campagnes van 2017

Een lijstje met steengoede campagnes mag wel een keer, vind ik. Er zijn veel slechte campagnes, heel veel middelmatige campagnes, weinig goede campagnes en maar heel weinig steengoede campagnes. Als ontvanger ben je daar vaak niet zo bewust mee bezig, maar geloof me: als je aan de andere kant van de tafel zit, als marketing/communicatiefanaat, is het anders. Voor mij althans. Ik sta dan ook soms te juichen als er een nieuwe steengoede campagne is (vraag mijn collega’s maar eens). Vorige week kon ik weer een steengoede campagne toevoegen aan mijn top 4. En daarmee heb ik mijn eerste lijstje te pakken – en die werken, volgens de geleerden.

  1. Rabobank – Growing a better world together

Rabobank lanceerde gisteren hun nieuwe initiatief: ‘Growing a better world together. Hiermee willen ze de hele voedselketen kickstarten, zoals ze het zelf zeggen. Het ligt nu op z’n gat, het kan allemaal veel efficiënter en duurzamer. En wij gaan die kar trekken. Rabobank, you nailed it. Waarom? Twee redenen: allereerst is de voedselproblematiek op aarde enorm groot en iedereen die daar wat aan doet krijgt van mij een lintje. Reden 2: mijn marketinghart gaat er sneller van kloppen. Want het past bij de Rabobank. Sterker nog, het sluit naadloos aan bij hun roots als coöperatieve boerenbank. Met ijzersterk videomateriaal, goede teksten en de titel ‘Growing a better world together’ is het af. Strik erom, niks meer aan doen. Behalve de komende drie jaar ons op de hoogte houden van de resultaten, uiteraard. Maar qua campagne: klaar.

  1. LOI – Groei door

De Leidse Onderwijsinstellingen. Wie kent ze niet? Dat zijn die lui die hun merkbelofte en wat dat voor jou en mij kan betekenen hebben verpakt in 1 supersterke slogan: ‘groei door’. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. De dames en heren van de LOI hebben niet alleen goed nagedacht over hun slogan. Dat doen ze ook over hun campagnes. En die van 2017 heeft bij mij een plekje veroverd. Waarom? Omdat ‘ie de spijker op z’n kop slaat. Briljant en krachtig in z’n eenvoud. You be the judge: https://www.youtube.com/watch?v=EVcHA4bZODw

Die van 2015 is overigens ook ijzersterk. Die vind je hier.

  1. Tele2 – Iedereen unlimited

Het laatste plekje is voor de Loden Leeuw winnaar 2016, Tele2. Dat ze die prijs hebben gewonnen zegt wel wat over de stemmers, trouwens. Want je profileren als telecomaanbieder voor de jeugd doe je zó. Vrolijkheid ten top met catchy teksten, flashy kleuren, grote namen uit de Nederlandse muziekwereld en lekker recalcitrant zijn. What’s not to like? Wat ik ontzettend knap vind is dat Tele2 de lijn van de eerste campagne heeft doorgezet en niet heeft ingeboet op de vrolijkheid en catchiness. Dit zorgt ervoor dat als ik nu knalkleuren zie, ik moet denken aan Tele2. Ook al is het een uiting voor totaal wat anders. Chapeau. Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar ga er maar eens aan staan. Je vindt ‘m hier.

  1. ?

Ik zei toch, steengoede campagnes zijn er maar heel weinig. En ik kijk weinig TV. Daarom doe ik een beroep op jou: welke campagne kan volgens jou niet in dit rijtje ontbreken?

Bericht delen:
Lars
6 maanden ago

Single Comment

Laat een reactie achter

© 2018 Catapult creëert | Contact