De Luizenmoeder

De Luizenmoeder: het succes verklaard

Há-llo allemaal…! Excuus, grote kans dat jouw linker hersenhelft de zin al heeft afgemaakt. Het liedje van Juf Ank uit de televisieserie De Luizenmoeder is een heuse oorwurm. Met meer dan 3 miljoen kijkers per uitzending is het dé hit van het televisiejaar. Wist je dat ‘ie vol zit met communicatieprincipes?

#1 Sociale bewijskracht
De populariteit van het tv-programma De Luizenmoeder is qua kijkcijfers een raket. Typisch gevalletje Cialdini’s sociale bewijskracht: we kijken naar wat andere mensen doen. Kortom, je zoekt naar sociale bewijskracht om een stuk onzekerheid weg te halen en om te kijken wat mensen zoals jij in vergelijkbare situatie doen.

The tendency to see an action as more appropriate when others are doing it’ – Robert Cialdini

#2 Identificatie
Voor het bereiken van een grote groep mensen, heb je een element nodig dat iedereen herkent. En wat is een bekendere plek dan het schoolplein? We hebben allemaal op de basisschool gezeten. We kennen allemaal de regels en afspraken, uitnodigingen voor kinderfeestjes, het traktatiebeleid en het geroddel van ouders. Door emoties met elkaar te delen, voelen mensen zich met elkaar verbonden. Het zorgt voor een ‘wij-gevoel’.

#3 Overdrijven
De Luizenmoeder is herkenbaar, maar situaties worden ook heerlijk opgeblazen. Overdrijven doen we in de communicatie om de boodschap kracht bij te zetten. Het traktatiebeleid, juf Ank die doordraait van het zwaaien bij de deur, de concurrentiestrijd tussen de ouders. Directeur Anton, de verbindende ‘herder van de school’ die ontzettend discrimineert en ouderraadvoorzitter Nancy als een voetveeg gebruikt. En dan Hannah: de ‘doodgewone’ net gescheiden moeder die met haar dochter moet wennen aan een nieuwe school. Vreemde leraren en de ‘moedermaffia’ maken het voor haar niet makkelijk.

#4 Consistentie
De kracht van herhaling: de zingende juf Ank komt in elke aflevering minimaal een keer terug. En dat niet alleen. Há-llo allemaal… is een liedje dat in ieders hoofd blijft hangen en momenteel op menig Nederlands schoolplein, maar ook op de werkvloer, wordt uitgeroepen. Haar uitspraken worden tijdens afleveringen veelvuldig gedeeld op social media. Ook verschillende webshops spelen in op de ontstane hype. Ze heeft zelfs haar eigen Twitteraccount en Facebookaccount.

#5 Less is more
De afleveringen van De Luizenmoeder duren nog geen 25 minuten. Lang genoeg om de aandacht vast te houden en kort genoeg om de volgende aflevering te bekijken. Aan al het moois komt een eind. Helaas was afgelopen zondag de laatste aflevering te zien. Maar niet getreurd: Omroep AVROTROS meldde eerder al dat De Luizenmoeder een tweede seizoen krijgt.

Maak jij wel eens gebruik van bovenstaande communicatieprincipes? Vielen jou nog andere zaken op in De Luizenmoeder? Ik vind het leuk als je dit hieronder in een reactie achterlaat. Dan rest mij nog 1 ding:

♪ Dag, dag, dag, dag lezers van mijn blog.
Een hele fijne dag, wat fijn dat ‘k jullie zag. 

Bericht delen:
Marlijn
1 maand ago

2 Comments

  1. Super!

  2. Super leuk geschreven, complimenten. Heb me trouwens ook heerlijk lopen ergeren aan de irritante vader van Maledive :-).

Laat een reactie achter

© 2018 Catapult creëert | Contact